Thursday 12 October 2017

AROMA AMAL SOLEH

Hari ini 13 Oktober 2017, merupakan hari ulangtahun kelahiranku. Kalau 48 tahun yang lalu aku dilahirkan ibuku dengan penuh kesusahan. Kesusahan mengandung, keperitan melahirkan, sengsara membesarkan sembilan anak dengan pendapatan tak seberapa ayahku sebagai pemandu bas.

Sayugianya kami semua bersyukur kepada Alla dan berterimakasih kepada ibu ayah kami. " Ya Allah ampuni dosa ibuayah kami dan kasihi mereka sepertimana mereka mengasihi kami semasa kecil."


Hari ini aku ingin berkongsi satu cerita yang memotivasi kita semua. Kisah ini diceritakan oleh seorang ulama salafus soleh, Tatkala seseorang hamba itu meninggal dunia, dikatakan kepada malaikat " Ciumlah kepalanya"  malaikat merespon" Aku dapati dari kepalanya aroma Quran". " Cium pula hatinya" malaikat menjawab" Aku dapati dari hatinya aroma puasa", " Cium pula kakinya", kata malaikat" Aku dapati dari kakinya aroma berdiri mengerjakan solat" Ulama ini memberi ulasan" Hamba itu telah memelihara dirinya( dengan memelihara perintah Allah) , lalu Allah pasti akan memeliharanya".

Ayuh usahakan agar kita punya aroma amal soleh yang bisa dicium oleh malaikat sebelum kita mati.

No comments:

Post a Comment

DEMI PENA

FAEDAH MENULIS GUNA TANGAN BERBANDING MENULIS MENGGUNAKAN KOMPUTER Dalam zaman teknologi komunikasi dewasa ini, tulisan tangan semakin di...