Saturday 4 November 2017

DEMI PENA

FAEDAH MENULIS GUNA TANGAN BERBANDING MENULIS MENGGUNAKAN KOMPUTER
Dalam zaman teknologi komunikasi dewasa ini, tulisan tangan semakin dipinggirkan. Manusia lebih gemar menulis sesuatu dengan menggunakan komputer. Mungkin dari segi kandungan, tulisan tangan dan tulisan komputer tidak menunjukkan perbezaan yang signifikan. Ini adalah kerana apa yang ditulis oleh tangan atau apa yang ditulis oleh komputer bersumber dari otak yang satu. Namun dari beberapa sudut lain, wujud perbezaan yang tidak harus dipandang remah. Semak tulisan ini, ia menyingkap beberapa keutamaan tulisan tangan berbanding tulisan komputer.
1.       Penulis akan cepat faham jika dia menulis dengan tangan, berbanding menulis menggunakan komputer.
2.       Ketika seseorang menulis dengan tangan, otak akan mengawal pergerakan tangan bagi mengukir bentuk huruf atau kalimat yang dikehendakki. Proses ini akan meningkatkan perkembangan fungsi otak berbanding menulis menggunakan komputer.
3.       Tulisan tangan mencerminkan psikologi penulisnya berbanding tulisan komputer yang akan sama saja binaan hurufnya walau ditulis oleh penulis berbeza.
4.       Menulis dengan tangan akan membolehkan kita menghasilkan karya tulis yang lebih banyak, lebih cepat dan binaaan ayat yang dilahirkan akan lebih baik berbanding  menulis menggunakan komputer.
5.       Allah juga menyebut “ Nun, demi pena dan apa yang dicoretkannya” Surah Al Qalam 1. Kalau pena yang mencoret semestinya kemahiran menulis menggunakan tangan tidak dapat disangkal dalam mengukir huruf-huruf yang membentuk kalimat. Pasti bukan patukan-patukan jari jemari ke atas papan kekunci.
6.       Walau kita semua sedar, bahawa ketukan hujung jari ke papan kekunci juga menggunakan tangan, tapi binaan huruf yang terhasil tidak membeza di antara mana-mana penulis, jika guna pen atau pensil pastinya ada beza.
7.       Bagi pengidap disleksia, tulisan tangan amat berfaedah untuk mereka. Tulisan tangan lebih mudah dibaca dan dibezakan oleh pengidap disleksia berbanding tulisan komputer.
8.       Wall Street Journal dalam edisi terkini telah mempamirkan dapatan kajian yang menyatakan bahawa latihan tulisan tangan mampu meransang otak warga emas.
9.       Dr. Mark Savier pula menyatakan bahawa menulis “ Saya akan sihat sejahtera” sebanyak 20 kali sehari semalam dengan tulisan tangan akan meningkatkan kesihatan seseorang terutama individu yang menghadapi ganguan psiketri. 

No comments:

Post a Comment

DEMI PENA

FAEDAH MENULIS GUNA TANGAN BERBANDING MENULIS MENGGUNAKAN KOMPUTER Dalam zaman teknologi komunikasi dewasa ini, tulisan tangan semakin di...