Thursday 12 October 2017

SAKIT ITU TANDANYA, ALLAH MASIH SAYANG PADAMU

Assalamualaikum semua santri di pondok kehidupan yang maha luas ini.

"La Tahzan"

Petang ini aku berkesempatan menziarahi seorang kerabatku yang terlantar di hospital. Dia disahkan mengidap kencing manis dan sakit buah pinggang.  Aku amat kagum pada ibunya yang sangat sabar menerima dan menjalani musibah ini. Aku memerhatikan wajahnya yang tenang dalam tudungnya yang sederhana. Aku melihat kekuatan dan kesabaran ada pada ibu ini.

Saban hari beliau dengan suaminya yang juga sakit, jalan bertongkat, datang menziarahi anaknya yang terlantar di hospital. Bertuah anak ini yang punya ibubapa yang perihatin terhadap dirinya, meskipun usianya telah menjangkau 30 tahun.

Sakit, satu musibah yang ditimpakan Allah untuk menguji hamba-hambanya. Adakah hamba itu bersabar dan redha? Adakah hamba itu bersangka baik terhadap tuhannya?. Rasulullah ada mengajarkan doa ketika kita ditimpa kerumitan dan kesangsaraan. Doa ini jika dibaca oleh si penderita, Allah akan menggantikan duka laranya dengan ketenangan.

" Ya Allah, akulah hambaMu, anak hamba lelakiMu, anak hamba perempuanMu, ubun-ubunku berada dalam gengamanMu, berlaku padaku segala ketentuanMu, adil segala hukum yang Engkau jatuhkan ke atasku, aku bermohon kepadaMu, dengan semua nama yang Engkau namakan diriMu, atau nama yang Engkau turunkan dalam kitabMu, atau nama yang pernah Engkau ajarkan kepada seorang dalam kalangan hambaMu, atau dengan namaMu yang Engkau sembunyikan di alam ghaib disisiMu, bahawa Engkau jadikan Al Quran sebagai  penawar hatiku, penghilang kesedihanku dan
pelenyap kerunsinganku"

 Amin

No comments:

Post a Comment

DEMI PENA

FAEDAH MENULIS GUNA TANGAN BERBANDING MENULIS MENGGUNAKAN KOMPUTER Dalam zaman teknologi komunikasi dewasa ini, tulisan tangan semakin di...