Sunday 22 October 2017

10 TIPS BAGAIMANA ANDA MELEPASKAN DIRI DARI "WRITER'S BLOCK"

10 TIPS BAGAIMANA ANDA MENGATASI “WRITER'S BLOCK”
Assalamualaikum dan selamat sejahtera untuk semua yang bergelar penulis,
Jika anda telah bersua dengan tulisan ini, bermakna anda memang seorang penulis. Penulis ialah manusia yang berusaha menyampaikan idea dan gagasan mereka melalui wadah tulisan. Seorang penulis tidak akan dapat lari dari dua aktiviti ini. Membaca dan menulis. Itulah yang telah mendorong anda berjumpa dengan tulisan ini.
Terkadang seseorang penulis itu ditimpa “kebuntuan idea”. Dalam istilah penulis, ia dipanggil “writers block”. Jadi bagaimana mungkin anda dapat mengatasi keadaan buntu ini. Berikut saya kongsikan beberapa tips bagaimana anda mengatasi “writers block”.
Tips 1: Berdoalah kepada Allah. Doa suatu yang istimewa buat seseorang manusia lebih-lebih lagi seorang penulis. Dia memanjatkan hajatnya kepada Allah yang menguasai ubun-ubun segala makhluk yang melata di muka bumi ini. Mohonlah dari Allah agar diberi idea yang bernas, segar dan lojik. Luahkan kepadaNya segala kebuntuan anda. Pasti Dia memakbulkan hajat anda. Doa yang dipanjatkan di waktu-waktu khusus, hampir tidak disia-siakan Allah. Lebih-lebih lagi anda memang berniat ingin berdakwah ke jalan Allah melalui wadah tulisan. Maka jangan malas berdoa.
Tips 2: Tafakkur sebentar, tafakkur ialah anda berfikir, mencari idea yang lojik yang ingin anda tampilkan. Nabi Ibrahim sendiri, tatkala proses membina Kaabah, baginda akan berdiri di maqam Ibrahim, memerhati arah Kaabah yang dibinanya, apakah ia senget?, apakah ia sesuai dengan perintah Allah?, apakah perlu ada penjajaran dari pelan asal yang diterima dari Allah?. Begitu jugalah bagi seorang penulis, dia perlu mengambil sedikit masa memerhatikan struktur binaan tulisan yang dibuatnya bila dia bertembung dengan writer block. Inilah tafakkur bagi seorang penulis.
Tips 3 : Mandi. Ketika anda buntu, mungkin kerana otak anda terlalu berat untuk berfikir. Seperti komputer, yang kadang-kadang berlaku hanging”, begitu juga otak anda. Maka dengan mandi bisa menyegarkan kembali otak anda yang dilanda kebuntuan. Insyallah segala yang tersekat akan berjalan lancar setelah anda mandi. Siraman air sejuk yang nyaman bisa mengembalikan kesegaran tubuh badan dan otak anda.
Tips 4: Beralih ke tajuk, topik atau bab penulisan yang lain. Terkadang idea anda tersekat di sebuah empangan yang tidak bisa anda rempuh. Maka cara penyelesaiannya ialah anda beralih ke tajuk penulisan yang lain. Seperti air yang bila tersekat oleh sesuatu, ia akan terus mengalir ke arah lain yang lebih rendah. Arus perlu terus mengalir ke muara sungai. Jika anda sedang menulis novel maka anda boleh kerjakan bab yang lain dahulu. Jangan biarkan masa berlalu tanpa anda mengusahakan sesuatu. Lihat pada kerangka dan pemetaan yang telah anda siapkan di awal  penulisan. Perhatikan apakah bab yang anda lebih tahu dan berghairah meluahkannya, maka mengaranglah pada bab itu. Insyallah sekatan atau “writers block” akan dapat anda atasi. Bila sudah lancar, maka anda boleh saja kembali mengerjakan bab yang tersekat tadi. Ini untuk mempastikan buku yang anda sasarkan siap pada waktunya. Mudah-mudah anda tetap produktif menghasilkan karya tulisan dan berjaya mengatasai “ writers block”.
Tips 5: Anda juga bisa mengatasi “writers block” dengan membaca buku-buku rujukan yang berkaitan tajuk yang anda tulis. Ada buku, ada majalah dan artikel berkaitan topik yang sedang anda tulis. Ada tulisan berkaitan yang telah diterbitkan penulis lain dalam pelbagai bahasa, dari pelbagai sudut pandang. Ada beberapa tema yang telah diangkat ke layar perak. Berikan masa untuk anda membuat “pengembaraan ilmu” melalui bahan -bahan tadi. Maka bacalah, menontonlah dan mengembaralah. Buatlah sedikit olahan dan catatan apa yang telah anda baca dan tonton. Sesuaikan dengan penulisan yang sedang anda garap. Insyallah minda yang telah terisi bisa menelurkan idea- idea yang “brillian” lainnya. Insyallah dalam tulisan akan datang saya akan berkongsi  lima lagi tips mengatasi “writers block”.

No comments:

Post a Comment

DEMI PENA

FAEDAH MENULIS GUNA TANGAN BERBANDING MENULIS MENGGUNAKAN KOMPUTER Dalam zaman teknologi komunikasi dewasa ini, tulisan tangan semakin di...